1972 | 48 055 Km | Skene - Sweden |
Vin: THPNMR02627 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
DeTomaso Pantera har alltid varit populär att modifiera bland sportbilsentusiaster. Därför är det idag mycket ovanligt att finna en så här fin och orörd Pantera. Det här exemplaret har sedan den levererades ny i USA endast haft två ägare under 46 år. Den har blott körts 29860 miles (48055km) och har matching numbers på såväl motorblock som förgasare och växellåda. Därefter såldes den till Sverige 2019 där von Braun Sports Cars haft i uppdrag att genomföra en varsam autentisk renovering. Bilen har mest sannolikt lämnat produktionen med extra tillvald kompletterande rostskyddsbehandling. Den var därför nästintill helt utan rostskador. Hos von Braun demonterades kaross som därefter renslipades från sin slitna originallack. Ett par mindre ytriktningsarbeten och rostreparationer utfördes innan en högkvalitativ lackering i originalkulören kunde utföras. Den mycket fina originalinredningen med dubbla mätarhus på instrumentbrädan är helt orörd sedan 1972. Till och med den ovanliga originalratten, säkerhetsbälten och stereo med kromade högtalare på bakväggen finns kvar. Ett enda avsteg från original på interiören är den monterade Smith klockan på instrumentbrädans passagerarsida som dessvärre inte är i funktion. Motorn med bränsle och tändningssystem är nu helt nyservat. Bilens kromdetaljer är nyrenoverade med surkoppar innan förkromning och har en finish av mycket hög kvalite. Rostfria lister är polerade innan återmontering. Klädsel i bagagerum både där fram och där bak är nya såväl undersida av luckor som i baljan. Fönsterhissar på äldre bilar brukar ofta gå trögt. Vi har därför renoverat båda sidofönstrens motorer. Samtliga gummilister och tätningar på karossen är nya. Övriga funktioner så som bromsar och elektriska funktioner har fått en grundlig översyn. De fina originalfälgarna i Magnesium från Campagnolo är renoverade och har nya däck monterade. Till och med de fantastiska original hjulmuttrarna med logotype finns bevarade. Bilen har svensk EU registrering och är nu besiktningsbefriad för all framtid.
Produktionen av Pantera startade 1970 och inför årsmodell 1972 hade man bl.a genom involveringen från Ford uppnått en rad förbättringar. Bilarna hade nu en betydligt högre kvalité kring karosstillverkningen. Motorn fick lägre kompression för att möta amerikanska bränslenormer, men samtidigt bättre grenrör - så kallade "headers" och en "Cobra Jet" kamaxel med samma duration och lyft som kamaxeln i Ford 428 Cobra Jet. Nya säten monterades också, då säten i de tidigaste bilarna begränsade förarlängden till cirka 182cm.
Mest komplett information och 57 högupplösta bilder finner du på vonBraun.com
Ordered optionals on this vehicle
No data provided.
Standard equipment
Air conditioning
Chrome bumperettes all around
Disc brakes front and rear
Electric operated windows
Power assisted brakes
Rack pinion steering
Technical Data
Engine version: | Aspirated V8, 5.8 lit, 4-bolt, 351 C | |
Power Output: | 246 KW | 334 PS |
Torque: | NM | lbft |
Length: | 4250 mm | 167" (in) |
Height: | 110 mm | 4" (in) |
Width: | 1800 mm | 71" (in) |
Weight: | 1480 kg | 3263 lbs |
Wheelbase: | mm | " (in) |
Wheel Drive: | Rear | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | km/h | mph |
Performance value (0-100km/h): | 5.5 sec. | |
Engine placement: | Rear longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1970 | |
End of production: | 1992 |