Jag förstår

Om von Braun

von Braun´s historia - sedan 1984

von Braun består av flera bolag med verksamheter inriktade mot Sport-, Prestanda- och Klassiska bilar. Utvecklingen har gjorts möjlig tack vare flera eldsjälar, kunniga medarbetare, kollegor i branchen och en stödjande omgivning.

1984

Torbjörn von Braun startade redan som tonåring sitt företag tillsammans med en vän. Drivkraften var främst en stark vilja och vision om att få arbeta med de mest spännande bilarna i världen. Helt utan pengar i en liten hörna av en verkstad, som Torbjörns far upplät, så började man skapa bilar, som gjorde dem välkända. Under 1980-90 talet ansågs verkstaden vara Skandinaviens exklusivaste bilverkstad. Verkstadens inriktning var exklusiva renoveringar av klassiska bilar, modifieringsarbeten och specialbyggnation av racing och prototypfordon. Efter år av målmedvetet arbete lyckades man få prestigefulla och välkända uppdragsgivare såsom Porsche AG i Stuttgart, Mercedes Benz AG -Oldtimercenter, samt flera motorförlag och samlare.

1985

Företaget renoverar och flyttar in i egna verkstadslokaler i en tillbyggd lada på landet strax utanför Kinna i Sverige. När det sker, vill man differentiera sig tydligt mot vanliga bilföretag och väl färdigställd ansågs den nya verkstaden vara anmärkningsvärd och annorlunda. Verkstaden såg inte ut så som bilverkstäder vanligtvis gjorde på 80-talet och blev snabbt omtalad. Verkstaden var ljus och ren utan smuts. Den hade äkta mattor på golvet blanka avloppsgaller och det var möjligt att gå där utan skor även om du hade vita strumpor på fötterna! Istället för traditionella pin-up bilder på väggarna hängde det inramade motiv på exotiska bilar. Hemstereon hade en central plats och utmed fönstren fanns växter och gardiner. Arbetet utfördes dessutom i vita overaller. Eftersom lackeringar var en viktig del av verksamheten bygger man en egen lackeringsavdelning. Man gjorde det utan pengar, men med flitig egen arbetsinsats och återvunnet virke.

1986-1996

Under tio år fylldes prishyllan upp av utmärkelser från bilutställningar. Företaget byggde Sveriges 2:a Snyggaste ombyggda bil redan 1986. Man var även involverad i diverse kaross- och lackeringsarbeten på några av Skandinaviens vackraste hotrods under tidigt 90-tal. Några av de mest prisbelönta klassiska bilarna i Skandinavien & Europa under första hälften av 90-talet renoverades hos företaget.

1993

Verksamheten flyttar in i nya lokaler i orten Skene, som man bygger om och renoverar till ännu en kvalitetsnivå ingen tidigare hade sett i bilbranchen.

1994

Företaget firar 10 års jubileum och gör samtidigt sin första anställning. Den anställde heter Henrik Ludvigsson och blir en lång och viktig medarbetare, som senare får rollen som prototypansvarig för verksamhetens sportbilsutveckling.

1995

Företaget köper inkråm & verksamhet från ”Les Routiers AB” i Varberg - Sveriges äldsta officiella/auktoriserade Ferrari-verkstad. Tidigare ägare var Ulf Boman, aktiv racerförare sedan 60-talet som bl.a. körde Svenska Formel 2 mästerskapen tillsammans med formel 1 förarna Ronnie Pettersson och Reine Wisell. Han tävlade också internationellt med sin Ferrari 275 GTB, sin Ferrari 365 Daytona och sin BRM sportvagn.

1996

Verksamheten utvecklas vidare och man bygger ut sina lokaler med ett litet showroom och större verkstadslokaler. Totalt har man nu 1200 kvadratmeter.

1997

1997 blev verksamheten officiell verkstad och återförsäljare för Ferrari i Sverige. Resterna efter företaget ”Machina Rossas” konkursbo köptes upp. Detta var ett svenskt företag, som hade specialiserat sig på renovering av Ferrari och andra Italienska sportbilar i början av 1990-talet.

1998

Verksamheten blev nu även officiell återförsäljare och serviceverkstad för Maserati. En viktig del av verksamhetens historia inleds parallellt av Claes Müller från Stockholm. En sportvagn som bär namnet Bizzarini Europa finns i Claes samling. På sin smekmånad i Italien kontaktar han legenden Giotto Bizzarini som tidigare bl.a. varit konstruktionschef hos Ferrari, konstruerat Lamborghinis berömda V12 motor och tillverkat historiskt intressanta bilar under eget namn. Istället för att prata historia börjar de diskutera framtid. De två bestämmer sig för att börja utvecklingen av en sportbil med lättviktsteknik. Tillsammans inleder de ett samarbete och börjar konstruera en sportbil enligt klassisk italiensk hantverkstradition tillsammans med den unga och begåvade svenske designern Tue Beijer.

1999

En förprototyp ”pre-prototipo” tillverkades av Giotto Bizzarini i Italien efter de riktlinjer som utarbetats tillsammans med Claes Müller.

2000

Planerna kring sportbilsprojektet utvecklas vidare i Italien och en monocoque i kolfiber med Yamaha motorcykelmotor samt en glasfiberkaross baserad på Bizzarini Europa blir projektets Prototyp1. Samtidigt har designern Tue Beijer utarbetat en ny designmodell för en egen kaross. Tillsammans med Giotto Bizzarini ställer man ut P1 på mässan i Turin. Man testar också P1 för första gången på racerbanan Varano i Italien.

2001

Ferrari meddelar att de hade avsikt att utse von Brauns försäljningsverksamhet till ansvarig för hela deras distribution i Skandinavien. Detta villkorades med en investering i ett nytt showroom. Därav byggdes ytterligare ett 1000 kvadratmeter stort showroom i Skene efter Ferraris riktlinjer. Sportbilsprojektets designer, Tue Beijer , examineras från Royal College of Art och erhåller ”Pilkington Award” för bästa designprojekt 2001 genom en BMW motorcykel som Tue designat. Under utbildningstiden utarbetade han även designen för Radical RS3.

2002

von Braun startar tävlingsklassen Ferrari Challenge Scandinavia, tillsammans med två danska vänner. Han vinner själv första deltävlingen, som har ett startfält på 20 bilar och tävlar under flertalet år därefter.

2003

Försäljningsverksamheten börjar representera Pagani Automobili i Skandinavien såsom importör och återförsäljare. Samtidigt står den Prototyp nr 2 färdig i Italien med en kaross designad av Tue Beijer. Sportbilsprojektet bolagiseras samtidigt som allt flyttas till Sverige. Ett förstärkt och mycket kompetent team rekryteras för projektet. Efter omfattande tester tar projektet sikte mot nya höjder. Dr. Peter H. Bull som är expert inom strukturkonstruktion med forskningserfarenheter inom skadetoleranser på kompositmaterial dömer ut den monocoque som hade tillverkats i Italien. Han får i uppdrag att tillsammans med övriga konstruktörer utveckla världens vridstarkaste kolfibermonocoque för öppna sportbilar. Vid testerna med ny stark monocoque konstateras brister i de fram och bakvagnskonstruktioner som tillverkats i Italien. Jonas Jarlmark, Tech Lic. Vehicle Dynamics med erfarenheter från F1 och som chassie ingenjör åt Richard Rydell får i uppdrag att utveckla en optimal konstruktion för bilens fram- och bakvagn tillsammans med Öhlin Racing. Det nya kompletta chassiet testas och optimeras fram till 2008.

2004

Verksamheten firar 20 års jubileum

2005

Utifrån de förutsättningar som det helt nyutvecklade chassiet gav, så börjar Tue Beijer rita en helt ny design åt karossen med DNA tillvarataget från de tidigare 2 prototyperna. Försäljningsverksamheten frigör sig från Ferrari och Maserati och von Braun arbetar efter detta som oberoende specialist. Wiesmann Sport Auto i Tyskland utser von Braun Sports Cars till sin importör till Skandinavien för sina sportbilar. Representationen blir inte så långvarig efter att den nationella homologeringen som Wiesmann gjort i Tyskland inte godkändes i Sverige och förhindrade att bilarna kunde registreras.

2006

Verksamheten inviger sin första filial tillsammans med 500 gäster. Etableringen sker i Sveriges huvudstad Stockholm. Samtidigt moderniserar man sin verkstadsanläggning i Skene och etablerar verkstad för reparation av aluminiumkarosser. En verksamhet som säljer begagnade reservdelar från demonterade skadade supersportbilar startas. Förhandlingar mellan Clas Müller och Torbjörn von Braun inleds för ett djupgående samarbete kring sportbilsutvecklingen.

2007

VW Group Sverige lämnar över den officiella importen av Lamborghini till von Braun Sports Cars. Sportbilsprojektet utvecklas vidare på heltid under de kommande två åren och engagerar ett team på 15 personer, vilka leds av Clas Müller och Tue Beijer. En fullskalig lermodell fräses fram kring den nya karossdesignen hos Cliff Design i Göteborg.

2008

Försäljningsverksamheten etablerar ett nytt Lamborghini Stockholm Showroom och bygger ny specialiserad verkstad för Ferrari, Lamborghini och Aston Martin.

2009

Verksamheten firar 25 års jubileum. Torbjörn von Braun blir tillsammans med Clas Müller, Tue Beijer och Eric Lagergren en av fyra huvudägare i det ingenjörsföretag, som utvecklar den nya supersportbilen. Ett 20 tal ägare deltar i en riktad nyemission och skapar tillräckliga möjligheter för att slutföra projektet kring supersportbilen. Den första sportbilens namn beslutas bli von Braun VB1.

2010

Försäljningsverksamheten råkar ut för en omfattande förskingring som inleder en negativ utveckling. Konjunktur och marknadsutvecklingen i Europa och främst inom bilindustrin förstärker den negativa utvecklingen.

2011

Efter två år av svåra utmaningar beslutar Torbjörn von Braun att likvidera den gamla försäljningsverksamheten. Man inleder ett arbete där bolagsstrukturen förenklas och en förnyad och mer internationell affärsmodell kring bilhandel samt drift av verkstäder utvecklas. Utvecklingen av supersportbilen fortsätter som tidigare.

2012

Von Braun´s nya internationella affärsmodell kring handel och eftermarknad för sport-, prestanda och klassiska bilar börjar sin utveckling. Genom en förstärkning av samarbeten mellan kollegor och samarbetspartners runt om i världen stimuleras och förenklas en gränsöverskridande handel till kundens fördel.