1974 | 856 km | Skene - Sweden |
Vin: BH353488 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Fantastisk 23-fönsters split window Volkswagen T1.
En VW T1 för dig som älskar kultur och nostalgi och därför inte nöjer sig med en modernt stereotyp buss eller husbil.
Vår T1 Samba representerar äkta "glamping" på 4 hjul. Med sin utformning och färgsättning levererar interiören en härligt fräsch kvalitetskänsla. Den fällbara bäddsoffan skapar tillsammans med kylskåp, inkopplat vattensystem och smarta förvaringslösningar en magisk äventyrslust, även hos den mest hemmakära. Med ett enkelt handgrepp görs hela den bakre delen till en stor bädd som rymmer ett komplett familjekollektiv på äkta 60-talsmanér. Den öppningsbara taklösningen och ljusa inredningen ger ett stort och luftigt intryck för härliga sommaraktiviteter. Alla vet att Air-condition är ett onödigt och modernt påfund. På den här tiden öppnade man de två främre safari fönstren när hårtussarna i armhålan behövde vädras. Vår minibuss eller "Bulli" som tyskarna också kallar den går som en liten raket. Den fångar blixtar från fartkamerorna, men inte för den höga toppfartens skull, utan för att fånga in live foton från livsglädje ute på våra landsvägar.
När T1 Transporter 1950 introducerades för första gången, så var det den första i raden av vad som skulle bli känt som Volkswagen Transporter-serien. Den utvecklades av den nederländska ingenjören Ben Pon, som hade en idé om en praktisk och mångsidig transportbil. Funktionalitet och karisma var så god att människor aldrig släppt intresset för konceptet.
Samba var en speciell variant av T1. För att särskilja den vanliga 23 eller 21-fönster Volkswagen skåpbilen, myntades namnet Samba för just denna modell. Istället för en skjutdörr på sidan hade Samba två svängdörrar. Dessutom hade Samba ett öppningsbart soltak av canvastyg. Modellen annonserades av Volkswagen med idén att använda Samba för att göra turistresor genom Alperna. Den var dyrare än standardmodellerna och ansågs vara en lyxversion av Transporter T1 med totalt 23 stycken fönsterrutor. T1 Samba-modellen var särskilt populär under 1950- och 1960-talet. Den blev ett kulturarv och en symbol för hippie- och surfkulturen i USA.
Den första generationen, kallad T1, tillverkades i Tyskland mellan 1950 och 1967, och fortsatte sedan att produceras i Brasilien fram till 1975. Vår bil från 1974 är alltså en av de senare vilket innebär mer tillförlitlighet i bl.a. broms och drivlina.
Ordered optionals on this vehicle
No data provided.
Standard equipment
No data provided.
Technical Data
Engine version: | OHV air cooled flat 4 cyl. | |
Power Output: | KW | PS |
Torque: | NM | lbft |
Length: | 4285 mm | 169" (in) |
Height: | 1930 mm | 76" (in) |
Width: | 1800 mm | 71" (in) |
Weight: | kg | lbs |
Wheelbase: | 2400 mm | 94" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 135 km/h | 84 mph |
Performance value (0-100km/h): | sec. | |
Engine placement: | Rear engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1950 | |
End of production: | 1974 |