1965 | 220.730 km | Skene - Sweden |
Vin: 220651 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Genuin Porsche 356 SC 1965 med dokumenterad historik ända sedan den levererades fabriksny. Porsche 356 SC 1965 har den berömda "super 90 motorn" vilket innebär 95 hästkrafter och dubbla 2 ports Solexförgasare. Till skillnad mot tidigare 356 så har den också skivbromsar både fram och bak. Familjeföretaget J.F. Björsell AB startades 1888 av farfar till Åke Björsell. Åke som tillhörde tredje generationen av familjeföretaget sägs ha varit en belevad sportbilsentusiast. Han fick bilen levererad av sin lokala Porsche handlare - E.G. Larssons Bil AB i Borås, den 28 november 1964. Företaget J.F Björsell står som leveransmottagare i bilens original servicebok och registreringsnumret var P 83107. Åke hade stort sportbilsintresse med förkärlek till bilar som var lackerade i mörka kulörer. Denna Porsche levererades därför i kulören Slate grey med färgkodnummer 6401 samt röd interiör.
Redan inför försäljningen av bilen till ägare nummer 2 fick bilen en lackering utförd. Vid denna tidpunkt var vitt en mer populär kulör.
Den andra ägaren till bilen blev Kjell Eldholm som bodde i Svenljunga. Detta samhälle ligger endast 50 km från Borås. Under en resa i Tyskland fick han motorproblem. Det resulterade i att Porsche verkstaden Karl Rohe i Bad Driburg monterade en fabriksny motor i ett korrekt utförande. En ny garanti för motorn utfärdades därför av Porsche vid 54.075 km den 19 juli, 1967. I samma dokumentation bekräftas det att motor med originalnummer P 821 549 ersatts av Porsche Motor Nr KO-P 821 864.
I februari 1969 gick flyttlasset vidare ytterligare 30 km. Den hamnade då i von Braun Sports Cars direkta närhet hos Golvläggare Rolf Lind i orten Örby. Rolf bytte in sin Volkswagen och köpte bilen av bilhandlaren Ottoson Bilar i Borås för 10.010 svenska kronor. Han behöll sedan bilen under 56 år! Under denna långa period vårdade han bilen som ett barn ända fram till sin bortgång 2025.
Du har nu möjlighet att att bli en del av denna unika Porschehistoria. Hela bilen har en naturlig patina där interörens klädslar är hela och rena. Lackeringen är blank och representativ, men självklart med detaljer som bör förbättras om man vill uppnå concourstandard. Bilen förefaller fri från rost i såväl chassi som kaross och har endast en äldre reparation längs höger undersida. Redan på 60-talet gjordes även en reparation på yttertröskeln vilket föranleder till att locket för torosionsfjärdingen bak är igenlagd. Bilen säljs i nuvarande skick men alla typer av renoveringstjänster inklusive återställande till originalfärgen Slate Grey kan ombesörjas om bilens nya ägare så önskar.
Ordered optionals on this vehicle
Radio with antenna
Standard equipment
Disc Brakes from 1964-
Spare wheel and jack
Tooling
Technical Data
Engine version: | 4-cyl boxer, Dual carb Solex 40 | |
Power Output: | 70 KW | 95 PS |
Torque: | 13 NM | 10 lbft |
Length: | 4010 mm | 158" (in) |
Height: | 1315 mm | 52" (in) |
Width: | 1670 mm | 66" (in) |
Weight: | 1010 kg | 2227 lbs |
Wheelbase: | 2100 mm | 83" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 185 km/h | 115 mph |
Performance value (0-100km/h): | sec. | |
Engine placement: | Rear engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1963 | |
End of production: | 1966 |