I Understand

Porsche

Publisert: 2012-04-09 09:27

View large

Porche har en historia och en stolt tradition, som grundar sig på en man och hans familjs starka vision.

Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG är ett tyskt bilmärke som har sitt säte i Zuffenhausen i Stuttgart i Tyskland. Företaget är mest känt för sportbilsmodellen Porsche 911.

Historia 1930-talet

Ferdinand Porsche startade Porsche Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug i Stuttgart den 6 mars 1931. Världsekonomin och i synnerhet Tysklands ekonomi var vid denna tid mycket dålig, men trots det gick företaget mycket bra redan från starten. Ett av de första projekten var utvecklingen av Volkswagen på uppdrag av Adolf Hitler samt Auto Union typ C. 1938 premiärvisades Porsche 64, vilket var en Volkswagen 64 med handarbetad aluminiumkaross och 50 hästkrafter. Tyvärr lades utvecklingen ner när andra världskriget bröt ut.


1940-talet - Premiär av Porsche 356



Under hela kriget måste företaget göra precis det som Hitler sade åt dem att göra, vilket resulterade i en rad militärfordon baserade på Volkswagen. Porsches samarbete med nazisterna grundades i Ferdinands bilintresse, han var helt enkelt bara intresserad av att kunna bygga bilar och det var något nazistpartiet kunde hjälpa honom med. När kriget var slut greps Ferdinand Porsche, hans son Ferry Porsche och Porsches företagsjurist Anton Piëch av fransmännen som krigsförbrytare. Ferry släpptes snabbt och styrde tillsammans med sin syster Louise familjeföretaget i Gmünd i Österrike. Porsche arbetade en tid mest med tillverkning och reparation av jordbruksredskap tills ett arbete med Typ 360 Cisitalia gav tillräckligt med pengar för att kunna friköpa Anton Piëch och Ferdinand Porsche. 360 Cisitalia hade premiär på motorsalongen i Turin 1949 och var den första racerbilen med fyrhjulsdrift och mittmotor. Ferry ville dock skapa den första riktiga porschen. Denna blev Porsche 356 som hade rörramschassi, aluminiumkaross och bakmonterad Volkswagenmotor på 1131 kubik. Porsche 356 hade premiär 1948.


1950-talet - racing tar fart

1950 flyttade Porsche sin tillverkning till Stuttgart och försäljningen av 356 gick för fullt. Man vann 1100-kubiksklassen i Le Mans 24-timmars 1951. Lite senare samma år avled Ferdinand Porsche, då hans hälsa varit dålig efter fängelsevistelsen. Ferry hade dock vid denna tiden god kontroll på företaget och 356 såldes, vidareutvecklades och tävlingskördes kraftigt. 1953 dök Porsche 550 Spyder upp, en ren racingvagn med 110 hästkrafter. Den vann många stora tävlingar, till exempel Targa Florio 1956. 1955 premiärvisade Porsche 356A, en uppdatering av den gamla 356:an. Många nya motoralternativ blev möjliga, bland annat en Carrera-modell med 1,5 liters motor. 1957 kom ännu en racingporsche, nämligen 718 RSK som ytterligare ökade Porsches makt inom bilracingen. 1959 kom nästa version av 356, nämligen 356B, vilket var en ganska omvälvande uppdatering av 356A. Under 1950-talet tillverkades även traktorer. Den fyrhjulsdrivna terrängbilen Porsche 597 Jagdwagen tillverkades också i ett fåtal exemplar.


Formula 1

Porsche tävlade i formel 1 1957-1962. De debuterade med två stycken Porsche 550RS i Tysklands Grand Prix 1957. Man levererade också bilar till formel 1-stallet Ecurie Maarsbergen 1957-1959 och 1961-1964.


1960-talet - Porche 911 blir till

Porsches sista formel 1-säsong, körde man i en Porsche 804 1962. Under 1964 släpptes modell 904 och 1966 presenterades Porsche 906. Dessa två var rena tävlingsbilar. Sextiotalet var dock mer än racing för Porsche, huvudnyheten under detta årtionde var ersättaren till 356:an som vid denna tidpunkt hunnit bli ganska gammal. Den nya bilen kallades Porsche 901, och visades upp 1963. Den bytte senare namn till 911 på grund av protester från Peugeot, som sedan tidigare hade använt modellbeteckningar bestående av tre siffror med en nolla i mitten. Samma år lanserades också 356C, den sista inkarnationen 356. 1965 lades slutligen modellen ned för gott. Totalt tillverkades mer än 76 000 Porsche 356.


1970-talet

1972 ombildades Porsche till ett aktiebolag och blev Porsche AG.

F.A. Porsche grundade formgivningsfirman Porsche Design. 1978 presenterades Porsche 924 som var en fortsättning på samarbetet med Volkswagen. 924:an hade många komponeter från Audi och tillverkades i Audis fabrik i Neckarsulm.


1980-talet

1985 presenteras Porsche 959.1986 blir Porsche 959 den första sportbilen som vinner Dakarrallyt.


1990-talet - Porsche i Kris

Under 1990-talet var Porsche i kris med en gammalmodig tillverkning och vikande försäljningssiffror. Under Wendelin Wiedekings lednings startades en omstrukturering och modernisering av företaget. Tillverkningen blev effektivare och delar av tillverkningen flyttades. Porsche Boxster blev en framgång som alternativ till Porsche 911. Den tillverkades av Valmet i finska Nystad.


2000-talet - Porsche Cayenne

Porsche breddade sig i och med lanseringen av SUV-modellen Porsche Cayenne som blivit en stor framgång, inte minst på USA-marknaden. Cayenne är systermodell med Volkswagen Touareg och Audi Q7. Porsche öppnade en ny fabrik i Leipzig. Man har också en fabrik i Bratislava. I slutet av 2005 köpte Porsche 18.65% av aktierna i Volkswagen AG. Under 2008 när Porsche köpte till sig 51 procent av aktierna i VW såg det ut som att den lilla, men extremt lönsamma biltillverkaren skulle lyckas med sin plan. Siktet var då inställt på en aktieandel på 75 procent och därmed full kontroll över hela VW-koncernen. Men på grund av finanskrisen 2008-2009 har uppköpsprocessen gjort Porsche svårt skuldtyngt. Porsche tvingades tänka om och beslutade sig under 2009 att bilda gemensamt bolag med VW. Efter det misslyckade försöket att ta över Volkswagen AG avgick Wendelin Wiedeking som VD i juli 2009 och ersattes av Michael Macht.

Modeller

Merker