47 500 km | Skene - SWeden | |
Vin: PF4318EM848010 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
En exklusiv och äkta Excalibur Phaeton Series IV tilllverkad 1984. Excalibur var mycket luxuriösa och dyra bilar att köpa nya. Den här bilen kom till Sverige redan 1988. När svenska folket 1993, för artonde året i rad, röstade fram Sveriges Vackraste Bil genom tidningen "Bilsport", så vann vår bil tävlingen. Series IV har en V8-motor på 305 cui från Corvette. Den har en eldriven cabriolet och eldrivna sidorutor. Bromsarna och styrningen är servoassisterad. Excalibur är en biltillverkare i Milwaukee, Wisconsin - USA. Skaparen Brooks Stevens, tillverkade första gången en tvåsitsig sportbil med aluminiumkaross redan 1952, men återkom 1965 med den modell som vi idag känner igen som Excalibur. Denna gång med tillägget Series II. Bilen var ursprungligen tänkt att byggas med komponenter från Studebaker men det gick om intet när bilmärket lades ned. Istället fick Corvette släppa till motor och drivlina. Så förblev det fram till dess att tillverkningen av Excalibur lades ner 1990. Excallibur II döptes efter det berömda sagosvärdet. Den var från början en replica av Mercedes berömda SSK-modell från 1928-29. Genom åren ändrades design och konstruktion så att man mot slutet nära nog hade en bil baserad på egna komponenter. Excalibur tillverkades huvudsakligen i två versioner. En två-sitsig Roadster med svärmorslucka och en "Phateon" med fyra sittplatser.
Ordered optionals on this vehicle
No data provided.
Standard equipment
No data provided.
Technical Data
Engine version: | 5.0 lit Chevrolet V8 | |
Power Output: | 145 KW | 197 PS |
Torque: | 145 NM | lbft |
Length: | 5250 mm | 207" (in) |
Height: | 1480 mm | 58" (in) |
Width: | 1940 mm | 76" (in) |
Weight: | 2160 kg | 4762 lbs |
Wheelbase: | 3012 mm | 119" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | km/h | mph |
Performance value (0-100km/h): | sec. | |
Engine placement: | Front longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1980 | |
End of production: | 1986 |