Jag förstår

Ferrari 599 GTB Fiorano

Publicerad: 2012-04-09 17:47

View large

2006 - 2011


Klassiskt GT-koncept med avancerad teknik

På Genevemässan våren 2006 presenterade Ferrari SpA efterföljaren till 575 Maranello. 599 GTB Fiorano som hade den interna modellkoden F139 har fått sitt namn efter sin motorvolym på 5,99 liter och Ferraris egen testbana i Maranello som heter Fiorano. 599 är i stora drag baserad på den fyrsitsiga 612 Scaglietti (presenterad 2004) men med kortare hjulbas och delar av sin teknik och motor hämtad från storebror och den limiterade versionen Enzo. 599 GTB var vid presentationen den mest prestandabetonade Grand Tourismovagnen genom tiderna från Maranello och hyllades stort av motorjournalisterna.



Genom avancerat utvecklad teknologi var målsättningen hos Ferrari att kunna kombinera sportighet med komfort på sin bästa GT-vagn genom tiderna. Med varvtider på Fiorano och accelerationstider snabbare än F40 kan man minst sagt säga att sportighetslöftet infriats. Genom en rymligare och tystare kupé än föregångaren, infriades även ökad komfort.



Det klassiska GT konceptet med frontmonterad V12 motor och bakhjulsdrift lever kvar i 599 GTB Fiorano. Det är dock den första 2 sitsiga GT:n från Ferrari med helaluminiumkaross. Du kan köpa 599 med manuell växellåda eller det populära F1 växellådan som i 599:ans nyare version kallas "F1-Superfast". Denna semi-manuella låda genomför växlingarna efter ditt kommando på endast 100 millisekunder, jämfört med förra generationens 250 ms.



V12-motorn är på strax under 6 liter med 65 graders vinkel mellan cylinderbankarna och har kamkedjedrift. Den lämnar 612 hkr vid 7 600 rpm med ett maxvarvtal på 8 400 rpm. Detta ger 103 hkr per liter. Vridmomentet är 607.41 NM vid 5 600 rpm.

Tekniska Detaljer

Längd4670 mm
Bredd1960 mm
Höjd1340 mm
Vikt1690 kg
MotorV12, 5999 cc
Effekt612 hp @ 7600 rpm
Vridmoment607.41 NM @ 5600 rpm
Växellåda6-speed manual or F1-paddleshift
Acceleration3.7 sec

Ferrari

Märken