2003 - 2008
500 hkr 2003 - 2006
520 hkr 2006 - 2008
Tillverkad i flera limited edition versioner såsom;
SE
Nera
Superleggera (530 hkr och 70 kg lättare)
Ny design, nya sportbilsnormer
Gallardos designvision var initierad år 2000 och är baserad på Italdesign-Giugiaros stilförslag men senare utvecklad av Lamborghini Centro Stile under ledning av Lamborghinis dåvarande chefsdesigner Luc Donckerwolke. Som utgångspunkt lät Donkerwolke rita ett öga inspirerat av Cleopatra, som går att se i Gallardons profil i form av sidorutor. De snabba penndragen följer sedan genomgående bilens design på ett flödande och naturligt sätt. Resultatet lät tala om sig bland världens alla fordonsdesigners. Genom att tydligt ta vara på Lamborghinis gener och lyfta fram dem i en mer stilren och identitetsstark formgivning än vad någon annan biltillverkare förmått tidigare, så lyckades han sätta nya normer för hela sportbilssegmentet. Ett formspråk och DNA som de kommande åren skulle bli betydelsefull och utvecklas till en tydlig särprägel för Lamborghini.
Återerövrad pole position.
Gallardo blev Lamborghinis första modell i tillverkarens strävan mot återerövring och positionering i främsta ledet bland moderna sportbilar. Den byggdes för att ha bästa prestanda i sin klass med en kraftig V10 motor och fyrhjulsdrift. Resultatet lät inte vänta på sig utan Gallardon satte snabbt försäljningsrekord i Lamborghinis historia. Gallardos dimensioner gav bilen en atletisk kompakthet. Den långa hjulbasen i kombination med de korta överhängen, ger en sportig utstrålning. Den framåtlutande cockpiten är integrerad i karossen med en starkt vinklad vindruta och sträckta pelare. Detaljer visar på en aeronautisk influens. Lamborghinis 10-cylindriga V-motor levererar 500 - 520 hkr i olika versioner. Den har fyra ventiler per cylinder och 90° mellan cylinderbankarna.
En öppen version kallad Spyder
Under 2005 presenterades en öppen version av Gallardo, kallad Spyder, som även den tog marknaden med storm. Gallardo slog åter nya försäljningsrekord för Lamborghini i den rådande högkonjunkturen.
...och den driver på alla fyra
Den huvudsakliga egenskapen är den permanenta fyrhjulsdriften baserad på den väl utprövade Lamborghini Viscous Traction System. Systemet driver runt 30 % fram och 70 % bak. Under acceleration eller stigande väglag på vägar med mycket grepp kan fördelningen av kraft variera till fördel för bak axeln (mer bakhjulsdrift i procent, cirka 80 %), motsvarande den ökade vikten på bakaxeln. Om bakhjulen skulle tappa greppet skickas omedelbart signaler om att fördela lite av driften till framhjulen. Efter enbart några millisekunder har systemet hittat en perfekt balans för optimal drivning.
Sekventiell paddelväxellåda.
Som tillval erbjöds kunderna e-gear, som var ett sekventiellt elektrohydrauliskt växellådesystem.Den höga effekten och massiva vridmomentet ger Gallardon en toppfart på 309 km/h. Den bakre diskreta vingen kontrolleras elektroniskt och anpassar sig efter hastigheten.
Limited edition versioner
Gallardo har byggts i flera lågserieversioner. SE var en av de första. På SE versionerna har du bl.a svart tak, en annorlunda konfiguration på interiören och modellen blev den första versionen som fick 520 hkr vilket alla efterföljande Gallardo fick behålla. Gallardo Nera var en limited edition version i blank svart kombinerat med stora partier av mattsvart på karossen. Interiören på Nera var svart och vit i en specialkombination. I slutet av modellens period presenterade Lamborghini "Superleggera". Detta var en tydlig flört till alla sportbilsintresserade som gillade sportigare körning på bana. Superleggera blev ordentligt nedbantad hela 70 kg med bl.a kolfiberpaneler, lättare stolar, lättare fälgar, lexan rutor m.m. Superleggera fick också en helt annan chassiuppsättning och 530 hkr. Den stora kolfibervingen var ett av modellens extratillbehör.
Detalles técnicos
Longitud | 4140 mm |
Anchura | 1900 mm |
Altura | 1070 mm |
Peso | 1569 kg |
Motor | V10, 5000 cc, 4 valve/cyl |
Potencia | 500/520 hk vid 7800 varv |
Par | 510 Nm vid 4500 varv |
Caja de cambio | 6 speed manual or elektronic paddelshift. |
Aceleración | 4.0 sec |