1978 | 151 800 km | Skene - Sweden |
Vin: WDB10702412017892 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Låt oss presentera en Mercedes Benz 450 SLC med soltak, autentisk velourklädsel, mycket få ägare, all historik och ett fantastiskt skick. Bilen har befunnit sig i Sverige ända sedan den levererades ny. Den har komplett historik inklusive fordonsdatablad från Mercedes. 55 stycken foton som visar detaljer och bilens skick på flera språk finner du på vonBraun.com.
Bilen förefaller ha varit ett exklusivt visningsexemplar hos den officielle Mercedeshandlaren fram tills att den köptes av sin första privata ägare 1984. Den levererades från den välkände svenske mercedeshandlaren S.Johansson. Samma person ägde därefter bilen i 35 år! Det vill säga ända fram till 2019! Den köptes 2022 av en ny ägare som var beredd att investera den kärlek, tid och pengar som behövdes för att få tillbaka sin utstrålning som lyxig GT bil. Den var i ett relativt gott skick, men efter att ha tjänstgjort som prestigefordon i 46 år, så uppvisade den en del slitage och lättare korrosion. Den har därför blivit varsamt uppdaterad för att återfå sin forna skönhet och fräschör. Samtliga rutor demonterades och karossen gjordes helt fri från rostangrepp. Den återfick därefter en ny lackering i sin vackra original blå metallic kulör - Magnetic Blue. Taklucka samt rutfunktioner demonterades och renoverades. Såväl undersida på motorhuv, baklucka och runt dörrar gjordes helt plåtrena innan nytt rostskydd och lackering. Ett nytt innertak har monterats och de ljusa sidopanelerna på takstolparna har återfått sin fräsha originalfärg. Den karaktäristiska interiören i velour med vinylpaneler har rengjorts och färgförbättrats men textilen uppvisar fortfarande lite slitage på förarstolen. Det unikt randiga textilmaterialet har vi ej lyckats finna någon leverantör av för att kunna genomföra en osynlig reparation . Båda dörrarna, baklucka och rutor har fått nya gummilister. Motor, transmission, slutväxel och bromsar har servats med många nya detaljer och naturligtvis oljor och vätskor. Fälgar har blästrats och pulverlackerats innan nya däck monterades. Några av bilens kromade detaljer har blivit omkromade. En översyn av bilens underrede och förnyelse av korrosionsskydd har genomförts. Ordinarie service med luftfilter, tändkablar, fördelarlock, tändstift är genomfört.
Även de gamla högtalarna i bilen är ersatta av nya och ett nytt kablage för att låta bra. Det här är en bil som av många skulle beskrivas ha ett nyskick. Hos von Braun Sports Cars är vi dock återhållsamma med superlativ och ger bilen 4 av 5 stjärnor då den är så fantastiskt komplett och har ett mycket representativt skick. Hur vi kvalitetsbedömmer våra försäljningsobjekt kan du läsa om genom att klicka på stjärnorna vid det aktuella objektet på vår hemsida vonBraun.com.
SLC-kupéerna var mycket lika till utseendet som de hard-top-utrustade cabrioleterna, även om de hade en högre taklinje och var 14 tum längre på grund av närvaron av två användbara baksäten. Det tillverkades bara hälften så många SLC som traditionella SL och priset för en SLC var chockerande högt.
Mercedes-Benz 450SLC:s motor var en 4,5-liters, bränsleinsprutad V-8 som hade en överliggande kam och levererade 230 hästkrafter. Den parades ihop med en treväxlad automat, utan manuell växellåda som alternativ. Fjädringen var helt oberoende och skivbromsar på fyra hjul var standard. En taklucka var ett populärt extra tillvalsalternativ.
1976 försågs SLC med ett kontinuerligt bränsleinsprutningssystem, samt transistoriserad tändning. Två år senare, 1978, introducerade Mercedes automatisk klimatkontroll och 14-tums aluminiumfälgar som standardutrustning. Bilarna förblev oförändrade 1979. 1980 reviderades bränsleinsprutningssystemet, vilket ytterligare minskade effekten i motorerna innan modellen ersattes av 380SL.
Ordered optionals on this vehicle
Heated seats
Metallic paint
Power operated windows
Radio / Casette player.
Sunroof
Tempomat / Cruise control
Air condition
Standard equipment
Automatic gearbox 3 speed
Power operated disc brakes all 4 wheels.
Servo assisted steering
Technical Data
Engine version: | V8, 4.5lit. | |
Power Output: | 165 KW | 224 PS |
Torque: | 370 NM | 273 lbft |
Length: | 4750 mm | 187" (in) |
Height: | 1330 mm | 52" (in) |
Width: | 1790 mm | 70" (in) |
Weight: | 1790 kg | 3946 lbs |
Wheelbase: | 2820 mm | 111" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | km/h | mph |
Performance value (0-100km/h): | sec. | |
Engine placement: | Front longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1972 | |
End of production: | 1980 |