2002 - 2004
Antal Enzo i Sverige: Ca 3 st i jan-08.
Ca 1 st i mars-12
En hyllning
Tillsamans med VIP-kunder reste vi ned till Parismässan hösten 2002 för att bevittna presentationen av Ferraris nya supersportbil. En bil som många på förhand kom att kalla F60 i tron om att den skulle celebrera ännu ett sekel av företagets historia på samma sätt som F40 och F50 gjort, men företagets 60 års jubileum inföll först 2007. Istället fick modellen kort och gott namnet Enzo, som en hyllning till Scuderia Ferraris grundare Enzo Ferrari och teamets första VM titel under det nya milleniet.
En bil endast för utvalda - the true story
Enzo är ett fantastiskt skolexempel på hur duktiga man är hos Ferrari på att odla myten och samtidigt dra maximal kommersiell nytta av det. Bilen presenterades med en upplaga på 349 bilar och en prislapp på ca 6.8 miljoner svenska kronor. En bil som endast "truly loyal & VIP clients" skulle få möjlighet att köpa. Senare meddelades att man beslöt utöka produktionen med ytterligare 50 bilar pga stor efterfrågan. De svenska återförsäljarna vid tiden inklusive von Braun, uppmanades att sända in namn på dem som var intresserade inklusive deras "meritlista" i form av tidigare köpta och ägda Ferraris. Tre mycket meriterade svenska köpare, alla välkända av svenska folket & Ferrari och även tidigare ägare av unika "limited edition bilar" skickades ned från von Braun.
Mindre än 1% försäljningsmarginal!
Tyvärr glömmer Ferrari ibland slutkunden. Ingen bekräftelse eller tack för visat intresse meddelades någonsin kunderna vilket sårade en del. Detta trots att affären efter rekommendationen helt skulle skötas direkt av Ferrari. Istället meddelades de svenska återförsäljarna efter en tid att uppdraget som samma återförsäljare hade med att sälja Maserati i Sverige hade lyckats dåligt. Därför skulle man straffas med att inte få någon levererans av Enzo. Något större straff mot återförsäljarna var det dock inte, eftersom man ändå bara skulle erhålla en anvisningsprovision på 40 000 kronor (ca 0,6%). Beskedet fick snarare ses som ett slag i ansiktet mot de seriösa köpare som var villiga att betala en såpass stor summa för en bil. Det som var tragiskt att därefter upptäcka, var när vissa bilar slussades ut och såldes till överpriser på ett genialiskt sätt där överskottet hamnade i "lämpliga händer".
En sista bil till välgörenhet
Ferrari tillverkade ytterligare en bil och gjorde därmed den officiella siffran till 400 bilar. Det finns dock ingen numrering eller serieföljd av bilarna och vissa initierade hävdar att det tillverkats minst 450 bilar. Hursomhelst tog Ferrari tillfälle att synas i samband med den internationella Tsunamikatastofen och skänkte denna sista bil till förmån för katastrofens offer. Sothebys auktionerade ut den på en auktion de höll i Maranello den 28 Juni 2005. Priset som denna Enzo såldes för var nära det dubbla av det ursprungliga listpriset.
Enzo i Sverige, Norge och Danmark
Några Enzo har trots allt letat sig in i Sverige på senare år. Ca tre stycken bilar, men ibland tillkommer och ibland frånfaller någon. Danmark har däremot berikats med ca 5 bilar. Norge har inte haft någon, men förrän en Enzo FXX inköptes av en norsk kund som huvudsakligen hade bilen oregistrerad i Sverige. FXX är en mycket exklusiv racingversion av Enzo tillverkad i få exemplar och såld för 1.3 miljoner Euro. Bilen är inte homologerad eller godkänd för gatbruk. Bilen är heller inte inklassad för att kunna köras i någon tävlingsklass, så den kan huvudsakligen användas vid enskilda banövningar.
Dettagli tecnici
Lunghezza | 4702 mm |
Larghezza | 2035 mm |
Altezza | 1147 mm |
Peso | 1370 kg |
Motore | V12, 5988 cc |
Effetto | 660 Hp @ 7800 rpm |
momento torcente | 657 Nm @ 5500 rpm |
Cambio di velocità | 6,5 speed F1 paddleshift |
Accelerazione | 3.4 sec |