Presenterad 2011 - FF, den första i sitt slag!
När Ferrari presenterar FF på den internationella Genevemässan i Mars 2011, så är det första gången man visar en Gran turismo med kombiliknande kaross! Även bilens 4-hjulsdrift är unik, då det aldrig tidigare producerats en 4-hjulsdriven Ferrari i Maranello.
"Ferrari Four"
Priset vid introductionen i Sverige börjar vid ca 2,3 milj. Namnet ”FF” står för ”Ferrari Four” och syftar på att bilen har fyrhjulsdrift och fyra sittplatser. Bilen har även halvkombilucka och ett fällbart baksäte vilket gör den till den rymligaste Ferrarin hittills. Motorn på 6,3 liter är Ferraris största produktionsmotor vid tiden. Den sjuväxlade växellådan har dubbelkoppling, som på California och Italia.
Konstant 4-hjulsdrift
Den konstanta fyrhjulsdriften 4RM är fabrikens egen konstruktion som man utvecklat under lång tid. Signifikativt för 4RM är att systemet bara väger 50 procent i jämförelse med alla andra liknande system. Bokstäverna RM står för den italienska benämningen ”ruote motrici”, varför beteckningen 4RM helt enkelt är en förkortning för 4-hjulsdrift.
Ny motor
Fyrhjulsdriften är inte det enda tekniskt nya på FF. Under den sluttande motorhuven ruvar en helt nykonstruerad 65-graders V-12 motor på 6,26 liter. Givetvis har Ferrari antagit utmaningen i prestandakriget med 660 hk vid 8000 v/min och en toppfart på 335 km/t. 0—100 km/t avverkas på exakt 3,7 sek.
Vikt och väghållning
FF håller inte direkt någon fjädervikt med sina 1.790 kg tom. Men inte heller någon övervikt. Bilen är enkelt uttryckt tillräckligt tung för att ge en stabil väghållning utan att besväras av någon övervikt. Dessutom är vikten mycket välbalanserad med 53 procent på bakhjulen och 47 procent på framhjulen. Bilen är också försedd med SCM3, som enkelt kan uttryckas som stötdämpare som styrs elektromagnetiskt. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska av fabrikat Brembo, avsedda för att tåla extremt hårda inbromsningar i forcerad takt. Och naturligtvis fördelas drivkraften på de hjul som i varje ögonblick behöver den bäst. Måtten på Ferrari FF är moderata 490,7 cm i längd, 195,3 cm i bredd och 137,9 cm i höjd.
Design
Fronten domineras av en närmast klassisk Ferrari-grill med ett glest gallermönster. Något som har följt märket sedan begynnelsen. Nedtill flankeras grillen av gigantiska gälöppningar. Hjulhusen sticker ut kraftigt medan strålkastarna är placerade längre in mot bilens mitt och sveper vidare utefter en bra bit av framskärmarna. Det ger bilen ett säreget utseende, ja rentav en elak uppsyn! Samtidigt ger fronten intryck av ett belåtet flin. I förening skapas det visuella intrycket att ”nu kommer jag och äter upp dig”. De flesta kör nog åt sidan när den fronten dyker upp i backspegeln! I aktern har man lyckats skapa en stor baklucka som i varje fall i mitten går djupt ner. Skärningen är inte störande eftersom den smyger sig in i försänkningar, där de runda baklamporna har placerats.
Sammanfattningsvis råder ingen tvekan om att FF bryter mot nästan allt det som Ferrari stått för när det gäller design. Snygg eller ful är en smaksak. Kaxig, utmanande och med tydlig framtidslook torde i varje fall de flesta vara överens om.
Tekniset tiedot
Pituus | 4910 mm |
Leveys | 1950 mm |
Korkeus | 1380 mm |
Paino | 1790 kg |
Moottori | V12, 6262 cc, front engine |
Teho | 660 hp @ 8000 rpm |
Vääntömomentti | 683 NM @ 6000 rpm |
Vaihteisto | 7 speed dual clutch paddleshift |
Kiihtyvyys | 3.7 sec |