1967 - 1973
Antal 246 Dino i Sverige: Ca 35 st i Jan-08.
Bakrund
Enzo Ferraris son Alfredo "Dino" Ferrari arbetade tillsammans med sin far fram till sin död 1956. Dino led av den ärftliga muskelsjukdomen muskeldystrofi och gick bort endast 24 år gammal. När Ferrari tog upp tillverkningen av mindre mittmotorvagnar i slutet av sextiotalet, marknadsfördes dessa under märkesnamnet Dino, till Alfredos minne.
Ferrari ville konkurrera med Porsche med en mindre bil och företagets V6-motor passade utmärkt för uppgiften. Mittmotorvagnar var i ropet, sedan Lamborghini presenterat sin Miura och Ferrari passade på att testa ut konceptet i den lilla bilen. Motor och växellåda placerades på tvären mellan sittbrunnen och bakaxeln.
Motor
Den legendariske konstruktören Vittorio Jano hade kommit till Ferrari i samband med att företaget tog över Lancias Formel 1-satsning efter säsongen 1955. Tillsammans med Dino Ferrari drog han upp riktlinjerna för en ny, mindre motor som skulle passa det nya Formel 2-reglementet till 1958. Resultatet var en V6:a som, liksom de små tävlingsvagnarna, kallades Dino. Motorn hade den något udda vinkeln 65 grader mellan cylinderbankarna. På sextiotalet kom motorn till ny användning i Ferraris nya lilla bil. Ferrari själva hade inte kapacitet att bygga motorer i den omfattning man förutsåg och vände sig till Fiat för att få hjälp. I gengäld fick Fiat använda motorn i sin egen sportvagn Fiat Dino. På sjuttiotalet kom motorn även att användas i Lancias rally-vinnande Stratos.
De första Dino-vagnarna hade en tvålitersmotor. Motorn hade dubbla överliggande kamaxlar och var byggd helt i aluminium. 1969 ökades cylindervolymen till 2,4 liter och ett nytt motorblock i gjutjärn infördes.
206 GT
Prototypen Dino 206 GT Speciale, baserad på tävlingsbilen 206S visades på Paris-salongen 1965. Den första landsvägsvagnen med namnet Dino gick i produktion med tvålitersmotor 1967. Karossen var, liksom motorn tillverkad i aluminium. Produktionen uppgick till endast 152 exemplar.
246 GT
1969 presenterades efterträdaren 246GT. Bilen hade samma kaross, men hjulbasen var något längre och den var nu byggd i stål. Detta gjorde bilen tyngre och trots den större motorn var prestandan i stort sett oförändrad.
På Genève-salongen 1972 kompletterades modellprogrammet av 246GTS med avtagbart targatak. Produktionen uppgick till 2 487 GT och 1 274 GTS.
Tekniske Detaljer
Lengde | 4300 mm |
Bredde | 1700 mm |
Høyde | 1120 mm |
Vekt | 1080 kg |
Motor | V6, 2419 cc |
Effekt | 192 hp @ 7600 rpm |
dreiemoment | 226 NM @ 5500 rpm |
Girkasse | 5 speed manual |
akselerasjon | 5.9 sec |