1985 - 1989
Antal 328 i Sverige: Ca 70 st Jan-08.
Debut
När portarna slogs upp på den internationella frankfurtmässan hösten 1985, var många ferraristis nyfikna inför presentationen av ersättaren till Ferrari 308. Att vara ersättare för den populära Magnum-Ferrarin kunde knappast bli någon lätt uppgift.
Ferrari infriade dock de allra flestas stora förhoppningar trots att det egentligen bara rörde sig om en facelift, en något större volym på motorn och en rad detaljförbättringar. Traditionen från Dino vad beträffar bilens namn lever vidare och indikerar - 3.2 liter och 8 cylindrar. Modellen hade fått en front som skulle påminna lite mer om den dyrare samtida Testarossan, det åstakoms genom att använda en lackerad frontstötfångare och andra spoilerljus.
Grillen fick också den stegrande hästen "Cavallino Rampante". Luftintagen bakom "pop-up" strålkastarna som 308\'an hade haft slopades på 328\'an. Dörrhantagen som på 308 var små vertikala utanpåliggande hantag ersattes med nya som var infällda i dörrarna. Fälgarna fick tydligare ekrar och bredare däck monterades. Goodyear NCT eller Pirelli P7 monterades på Europa sålda 328\'or. Dimensionen var 205/55VR-16 fram och 225/50VR-16 bak. Det fanns inte så mycket tillval på 328 då de var välutrustade från början, ett undantag var den takspoiler som kunde beställas och monteras på bakluckans kant mot taket.
Inredning
Inredningen skilde sig även från 308, Dörrsidor samt instrumentpanel och mittkonsol var nya på 328. Det klassiska "vippbrytarna" på 308 var ersatta med vridreglage. Instrumenten var fortfarande Veglias men siffrorna var oranga mot vita i 308\'an. Centrallås var också en nyhet på 328 jämfört med 308.
Antal tillverkade 328
GTB 1344 stycken tillverkade
GTS 6068 stycken tillverkade
Dettagli tecnici
Lunghezza | 4255 mm |
Larghezza | 1730 mm |
Altezza | 1128 mm |
Peso | 1263 kg |
Motore | V8, 3184 cc, 4 valve/cyl |
Effetto | 270 Hk |
momento torcente | 260 Nm |
Cambio di velocità | 5-speed manual |
Accelerazione | ca 6 sek |