1989-1994
Debut
Ferrari 348 introducerades på Frankfurt Motor Show i hösten 1989 och ersatte den populära 328. Under de första åren av produktionen väntelistan för ett köp var flera år precis som på de flesta lyxbilar i slutet av 1980-talet. Modellen infördes först som en coupé (TB) och Targa (TS).
Ansiktslyftning
År 1993 det konvertibla (Spider) infördes. Den nedre delen av kroppen och motorhuven målades ursprungligen matt svart på alla tbc och TS. 1993 då spindeln introducerades fanns en ansiktslyftning även för coupé och Targa inklusive effektökning från 300 till 320 hk. Modellen namn ändras till GTB och GTS. De nedre delarna av kroppen inte längre BLACk målade och från 1993 modell hittar du en liten krom häst i frontgallret och en liten ram runt grillen. Den bakre änden fick också en kromad häst på baksidan i stället för svarta horse.
Till skillnad från F355 i 348 aldrig kunde beställas med målad Targa. Den 348 Spider har en manuellt manövrerad mjuk top.
Motorn var till stor del en konstruktion av aluminium, både blocket och topparna gjordes av aluminium medan cylinderfodren gjordes av stål som behandlats med Nicasil. Kylfläktar monterades bakom dörrarna och fick luft genom de stora luftintagen i dörrarna. Bosch Motronic M 2,5, både kontrollerad insprutning. 348 var utrustade med 17-tums hjul att rymma då stora ventilerade broms discs.
Tekniska Detaljer
Längd | 4230 mm |
Bredd | 1894 mm |
Höjd | 1894 mm |
Vikt | 1393 kg |
Motor | V8, 3405 cc, 4 valve/cyl |
Effekt | 300-320 Hk @ 7000 rpm |
Vridmoment | 310Nm @ 4000 rpm |
Växellåda | 5 speed manual |
Acceleration | 6 sec |