2008 -
Ferrari California är den första frontmotorförsedda Grand Tourer, som Ferrari har byggt med en V8-motor. Den introducerades sent 2008 och uppdaterades i februari 2012 med 30 kilo viktreducering samt ökad effekt med 30 hkr.
Konceptet innehåller ett litet baksäte för barn och en öppningsbar hård taklösning som gör att den kan konkurrerar med andra lyxmärken i GT segmentet vad gäller tysthet och allroundbruk.
V8-motorn på 4,3 liter och 460 hästkrafter är den första från Maranello som använder direktinsprutning. Precis som det ska vara så är Californias motor av den högvarviga sorten. De 460 hästarna nås vid hela 7 500 rpm. Bilen är visserligen långt ifrån att klassas som miljöbil, men ett koldioxidutsläpp på 310 g/km är ändå ett steg i rätt riktning. Vikten hålls nere genom att både chassit och karossen är byggda nästan uteslutande i aluminium. Den nya växellådan är av den avancerade sorten som dels ska bjuda in till hård bankörning, men även kunna luta sig tillbaka och driva bilen helt automatiskt precis som en vanlig automatlåda. Ferrari hävdar att den nya sjustegade lådan i allra högsta grad bidrar till det sänkta koldioxidutsläppet.
GT California är inte någon instegsFerrari, som det tidigare förväntats. Den är heller ingen ersättare till F430. I stället tar California plats strax under 612 Scaglietti i det förhållandevis magra utbudet av högexklusiva plåtcabrioleter. I sitt 2 2-utförande ska California tilltala kunder som vill ha allt som den stegrande hästen står för, men samtidigt inte gå miste om komfort och användbarhet. I formerna syns vissa arv från 1960-talets 250 GT California, men även mer moderna linjer.
Tekniska Detaljer
Längd | 4563 mm |
Bredd | 1902 mm |
Höjd | 1308 mm |
Vikt | 1630 kg (1600) |
Motor | V8, 4297 cc. |
Effekt | 453 hp (483) @ 7750 rpm |
Vridmoment | 485 NM @ 5000 rpm |
Växellåda | 7 speed double clutch paddle shift |
Acceleration | 3,9 sec (3,8) |