2005 - 2010
Antal registrerade 430 i Sverige jan-08: 110 st
Antal registrerade 430 i Sverige jan-09 inkluderat Scuderia: 135 st. ( 25st)
Ferrari F430 är efterföljaren till 360 Modena. Den är baserad på samma koncept som 360 och utgår ifrån helaluminiumstruktur med aluminiumkaross och vissa detaljer i kompositmaterial, en mittmonterad V8, bakhjulsdrift via 6 växlar, antingen manuell transmission eller det sekventiella och populära F1-alternativet.
Lansering
Officiellt presenterades Ferrari F430 på Paris Motorshow i September 2004. Ferrari 430 har fått en rad betydande förbättringar, allt inspirerat från Ferraris Formel-1 program.
Två av de mest innovativa världspremiärer som presenterades med bilen är den elektroniska differentialen (E-Diff) samt ett vred på ratten kallat "Manettino". Med vredet sköter man det integrerade systemets kontroll över antisladd, antispinn, fjädring och växling!
Ferrari F430 delar inga komponenter med 360 i den 4,3 liters stora V8an. För att förbättra prestanda, minska vikten samt paketera det i en mindre förpackning krävdes det en insatts från Ferraris Gestione Sportiva F1 Racing division. Trots en volymökning med 20 % (från 3586 cc till 4308 cc) så har vikten på motorn endast ökat med 4 kg. En bra prestation med tanke på att motorn levererar 25 % mer i vridmoment samt ökat kraften med 23 %!
E-Diff - Elektronisk Differential
Den elektroniska differentialen utmärker F430 och tekniken är direkt hämtad från F1-utvecklingen, allt för att effektivt kunna hantera stora mängder vridmoment under de g-krafter som påverkar bilen och föraren under höghastighetskurvor. När F430 körs på bana garanterar differentialen maximalt med grepp och på så sätt även obefintligt med hjulspinn. E-Diff är tillgängligt för både den sekventiella växellådan med F1-systemet samt den manuella växellådan.
Manettino
Precis som i Ferraris F1 bilar kan föraren i F430 ändra bilens inställningar för hur mycket bakhjulen får spinna innan systemet griper in. Detta görs via ett vred på rattens nedre del. Med Manettino kontrollerar föraren enkelt det elektroniska stötdämparsystemet, CST stabilitets- och väghållningskontrollen, E-Differentialen och hur fort F1-växellådan skall växla. Manettino ger föraren möjligheterna att ändra inställningarna för att de ska passa honom personligen, men även med tanke på väglag. Inställningarna är koncentrerade till fem olika strategier: Ice, Low Grip, Sport, Race och CST. De olika lägena aktiverar eller avaktiverar stabilitets- och väghållningskontroll.
Stötdämpare
F430 introducerar samtidigt en ny generation av stötdämpare som adaptivt levererar en balans mellan väghållning och komfort. På varje stötdämpare finns sensorer monterade som läser av dämparnas läge, mäter karossrörelser samt om bilen skulle börja kränga eller kännas instabil på grund av väglag. På styrstaget finns även sensorer som känner av styrvinkeln för att systemet sedan skall kunna anpassa bilen efter förarens val av kör stil och Manettino inställning.
Aerodynamik
F430s aerodynamik har gett cirka 50 % mer downforce (marktryck) jämfört med 360 Modena. Vilket medför högre stabilitet i högre farter och bilens aktiva säkerhet. Då F430 framförs i 200 km/h trycker vinden ner bilen med 45 kg mer än 360 Modena i samma hastighet, vilket sedan blir 85 kg i 300 km/h, totalt en summa av 280 kg tryck mot vägbanan. Aerodynamiken är mycket viktig för F430 och har på många sätt blivit vital för funktionaliteten. I luftintagen ovanför bakhjulen strömmar luften med maximal hastighet för att bromsarna ska få den mest effektiva kylningen.
Tekniset tiedot
Pituus | 4512 mm |
Leveys | 1923 mm |
Korkeus | 1214 mm |
Paino | 1450 kg |
Moottori | V8, 4308 cc, 4 valve/cyl |
Teho | 490 Hp @ 6250 rpm |
Vääntömomentti | 465 Nm @ 5250 rpm |
Vaihteisto | 6 speed manual or F1 paddleshift |
Kiihtyvyys | 4 sec |