2004 -
Ögonblicklig tillfredställelse
Aston Martin DB9 uppfyller alla kriterier för en klassisk och äkta 2 2 GT vagn. Bilen tillverkas i Aston Martins fabrik i Gaydon England och har en frontmonterad V12 på 5.9 liter med 450 hkr. Den designades redan från början som både coupé men också i en cabrioletversion som kallas "Volante". Att trycka på startknappen i en DB9 ger föraren en ögonblicklig tillfredställelse. Motorn fullkomligt smäller igång med en ljudbild som får dig att tänka på gamla trimmade tolvcylindriga tävlingsmotorer med tvåportsförgasararrangemang. Ljudbilden är lika stark i karaktären som Aston Martin har lyckats med i hela sin karaktär under de senaste åren. Men det här är trots allt en GT vagn och några öronbedövande ljudbilder är det inte, men vackra så det förslår.
Komfort & design
En DB9 är trevlig och riktigt sportig att köra och du har bra komfort. Det är en lyxig sportbil, men fortfarande med betoning på sport. Aston Martins ljudpaket är mycket bra och det är lätt att trivas i en DB9. Trä detaljer i interiören andas handbyggda kvalitetsmöbler och man kan välja mellan valnöt, mahogny, piano svart eller bamboo. Baksätet är helt ok för överkropp, men benutrymmet mellan baksäte och främre stolar är litet. Detaljer såsom instrumentering är världens troligen vackraste och designen går igen på fler platser - bl.a i rattcentrum. De uppsvängande dörrarna förstärker myten och ger verkligen en känsla av lyxig sportighet.
Cabrioletversion
Aston Martin DB9 Volante behöver bara en knapptryckning och 17 sekunder för att fälla upp eller ned taket. Suffletten är välisolerad och förvånansvärt tyst i höga farter.
Facelift
Under 2008 gjorde Aston Martin en facelift på DB9. Uppdateringarna inkluderar en kraftigare motor, en omdesignad inredning och några små yttre förändringar. De yttre modifieringarna bestod av en ny frontgrill, nya ytterbackspeglar och en ny serie av fälgar att välja mellan. Kunden kan nu också välja klarglasbaklampor till bilen.
Motorn uppdaterades med 20 hkr till 470 hkr och fick 600 NM i vridmoment tack vare bl.a ökad kompression.
Touchtronic växellådan blev också uppdaterad och fick snabbare men samtidigt mjukare växlingar genom en ny hydraulisk controlbox. En ny Bilstein fjädring gav också bilen förbättrade vägegenskaper.
En annan uppdatering var den modifierade mittkonsollen samt tjockare glas i sidorutor för en tystare coupé. Under 2011 ger Aston Martin DB9 ytterligare några mindre uppdateringar i fronten, strålkastare, baklampor, dörrinsteg och fälgar. 2011 får också DB9 det adaptiva dämparsystemet som standard, vilket varit ett option tidigare.
Detalles técnicos
Longitud | 4710 mm |
Anchura | 1875 mm |
Altura | 1270 mm |
Peso | 1760 kg |
Motor | V12, 5935 cc |
Potencia | 450 (470) Hk @ 6000 varv, |
Par | 570 (600) Nm @ 5000 varv |
Caja de cambio | Touchtronic w. paddleshift |
Aceleración | 4 sek |