1999 - 2004
Antal 360 registrerade i Sverige i jan-08: 160 st.
Antal 360 registrerade i Sverige i jan-09: 163 st.
Trögstartad försäljning
På den internationella motorshowen i Geneve, våren 1999, visade Ferrari SpA för första gången upp sin nya Ferrari 360 Modena Coupé. Tilldelningen till Sverige var "ganska god" med ca 15 bilar fördelat på tre återförsäljare. Intresset för den nya modellen från marknaden var dock mycket svalt trots en prisbild som knappt var förändrad från 355 under 1998. Först under oktober 1999 vaknade marknaden till liv och alla bilarna såldes under en månad. Det här var Ferraris första bil tillverkad helt i aluminium. Modellen presenterades även i en öppen version kallad Spider ett år efter introduktionen, men pga vissa produktions och funktionsproblem med sin suflett började den först levereras 2001. Den starka dollarn vid tidpunkten i kombination med USAs högkonjunktur gjorde dock att Ferrari prioriterade USA marknaden och huvuddelen av spiderproduktionen gick till USA under första året. Amerikanarna var i köpartagen och gråimporterade 360 från hela Europa, vilket Ferrari senare lyckades stoppa genom förändring av USA homologering. Amerikanska kunder betalade dock uppemot 300 000 kronor över listpris för en bil, vilket gjorde att flera ägare valde att tjäna en slant på att låta sin bil säljas dit.
Nypriser i Sverige
Nypriset på Coupe vid introduktionen i Sverige 1999-2000 var endast 1 138 000 kronor. Pga en felräkning från Ferrari behövde man endast lägga till 17 000 kronor för F1. Vid Spiderns introduktion år 2000, så kostade den 1 275 000. kronor. För att få F1 låda i Spidern fick man dock lägga till ytterligare 75 000 kronor.
Design
Ferrari 360 Modena var designad som en tolkning av den klassiska Ferrari Berlinetta med tydliga influenser från Dino 246 GT. Med sin mittmonterade V8 motor, en mjukare formgivning såväl exteriört som interiört samt en större kaross och en högre utrustningsnivå, så skiljer den sig tydligt ifrån sin så älskade föregångare - F355.
Under bilens press- och återförsäljarkonferrens, utryckte sig en välkänd man vid namn Pininfarina mycket visuellt och på följande vis:
" Genom svepande linjeföring har jag hämtat inspiration från en av de vackraste bilarna jag tidigare ritat - Dino 246 GT. När jag själv är ute och kör med en Ferrari och stannar, ber människor mig alltid att öppna motorhuven för att få se motorn. Genom den transparanta motorluckan i glas ger jag nu tillträde för alla åskådare, även när jag själv inte är närvarande, att få betrakta bilens hjärta. Han fortsatte vidare, "Tack vare ett inte fullt lika djupt och brett insteg som sin föregångare F355, så har vi nu möjlighet att ge våra kvinnliga passagerare, även med kort kjol, ett betydligt värdigare insteg än tidigare."
Motor och drivlina
Motorn är en mittplacerad direktinsprutad V8 sugmotor med 40 ventiler och 400 hästkrafter. 360 Modena tillverkades med andra generationen av den högst framgångsrika växellådan i F1-stil och fast monterade "paddlar" vid ratten. Standardmonterat var dock den konventionella 6-växlade manuella lådan.
Tekniske Detaljer
Lengde | 4477 mm |
Bredde | 1922 mm |
Høyde | 1214 mm |
Vekt | 1390 kg |
Motor | V8 in 90°, 3586 cc, |
Effekt | 400 Hp @ 8500 rpm |
dreiemoment | 373 Nm @ 4750 rpm |
Girkasse | 6-speed manual or elektrohydraulic paddelshift |
akselerasjon | Coupé 4.5 sec, Spider 4.6 sec. |