1977 | 77 200 km | Skene - Sweden |
Vin: F106AB22999 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Stilig och ikonisk designad Ferrari 308 GTB med förgasare. Bland Ferraris varianter av 308 modellen så är tidiga GTB med förgasare de som har mest effekt och samtidigt värderats högst på marknaden. Den här bilen förefaller ha levererades ny i Californien i November 1977 för att redan 1988 bli såld vidare från Arizona till Danmark i Skandinavien. Under sin tid i Danmark blev bilen aldrig registrerad utan sägs ha stått på museum fram till att bilen såldes till Sverige 2023. Under sin tid i Danmark genomfördes en rad modifieringar på bilen. Dokumentation visar också på att motor och växellåda har fått en ordentlig översyn för ca 250.000 danska kronor (EUR 34.000). Bilen är därför mycket trevlig att köra och går bra i både motor och växellåda. Sommaren 2024 registrerades bilen för första gången i Europa. Idag är bilen registrerad och godkänd i Sverige och hela EU. Den har endast 48251 miles på mätaren vilket motsvarar 77200km. Reservhjul och två nycklar. Original handböcker och servicebok saknas.
De utförda karossmodifieringarna anspeglar till designelement från 288 GTO och 328 GTB. Dessa modeller utvecklades från samma plattform som 308, så släktskapen står i rakt nedstigande led. De delningsbara 16" fälgarna som nu har monterats, har legat i källaren hos von Braun sedan 1990-talet. Fälgarna har samma centrumutförande som originalfälgarna till en Ferrari F40. Genom utförda modifieringar har man lyckats skapa ett tidskorrekt och spännande specialutförande som väcker stor nyfikenhet och attraktion. De däck som sitter monterade på fälgarna är gamla. Om man planerar att köra med bilen regelbundet, så rekomenderar vi därför ett byte till nya däck. Bilens svarta läderinteriör är helt original och orörd. Den har en charmig patina som får bilen att ge ett äkta intryck. Ett rostfritt sportavgassystem sitter monterat på bilen, vilket ger motorns ljud en trevlig karaktär. Det finns kosmetiska detaljer som har potential att förfinas.
En Ferrari 308 med GTB-kaross av stål, 3 liters V8 med 4 st stående Weber 40 mm förgasare har blivit intressanta samlarobjekt bland Ferrarientusiaster världen över. Därför förefaller de också stiga i värde för varje år som går. Om du överväger att köpa den här bilen men ändå avstår, så finns det därför en stor risk att du om 10 år sitter och säger samma ramsa som vi ofta hör människor säga. "Tänk att jag 2024 kunde köpa en sån där Ferrari 308 GTB med förgasare för strax över miljonen! Idag får man åtminstone betala..." Vi brukar aldrig råda någon att köpa Ferrari i spekulativt syfte, men om du handlar med hjärtat och det samtidigt kan blir en bra ekonomisk affär så är det en mycket trevlig bonus för både oss och dig.
Bilen levereras till ny ägare med ny service och kamremsbyte vilket är inkluderat i priset. Mest komplett redovisning av bilen finner du på vonBraun.com inklusive 35 högupplösta foton.
Ordered optionals on this vehicle
No data provided.
Standard equipment
No data provided.
Technical Data
Engine version: | V8, 3,0 lit, DOHC Carb. Weber 4x40mm | |
Power Output: | 176 KW | 239 PS |
Torque: | 283 NM | 209 lbft |
Length: | 4230 mm | 167" (in) |
Height: | 1120 mm | 44" (in) |
Width: | 1720 mm | 68" (in) |
Weight: | 1260 kg | 2778 lbs |
Wheelbase: | 2391 mm | 94" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 256 km/h | 159 mph |
Performance value (0-100km/h): | 6.7 sec. | |
Engine placement: | Rear latitudal mid engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1977 | |
End of production: | 1980 |