1961 | 36 650 km | Skene - Sweden |
Vin: 10867S108915 |
Warranty: No warrany - sold as project or competition car. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Första generationens Corvette - C1, hade genomgått flera förändringar och uppdateringar sedan lanseringen 1953. 1961 är kanske en av de allra vackraste och med Fuel Injection definitivt en av de mest åtråvärda. Det gamla designspråket från 50-talet blev under modellåret moderniserat med ett helt nytt bakparti vars linjer skulle komma att följa Corvette genom efterföljande generation 2. 1961 är det sista året som den konkava karossidan omgärdades av en kromlist och kunde beställas i en kontrastfärg. Det är också det sista året som en V8 motor på 283 CUI (4638 cc) levererades i Corvette. I basversion hade motorn en enkel fyrportsförgasare och levererade 230 BHP (Gross Horse Power). Med hydraulisk kam och dubbla fyrportsförgasare levererade samma motor 245 BHP. Med dubbla fyrportare och en mekanisk kam 270 BHP. Det vassaste motorvarianterna utrustades med det moderna Ramjet Fuel Injection och "Musse Pigg" cylindertopplock. Även fuel injection motorn kunde beställas i två varianter - med hydraulisk kamaxel 275BHP eller mekanisk kamaxel 315 BHP vilket motsvarar ca 320 hkr. Just denna Corvette har utrustats med den allra kraftigaste Fuel Injection motorn. De motoralternativ som har mekanisk kamaxel kan avslöjas genom att de rödmarkerar vid 6500 rpm på varvräknaren, medans de hydraliska rödmarkerar redan vid 5500 rpm. Bilen vi erbjuder här är en välhållen originalbil. Den förefaller endast vara lätt renoverad kosmetiskt. Motorblock har rätt gjutnummer men förefaller inte härstamma från bilen ursprungligen. Chassit är mycket fint och helt orört utan större tecken på korrosion eller skador. Den 4-växlade Borg Warner T10 var i aluminium 1961 men spakstället är ej original. Den är autentisk med ytbehandlingar, finish och märkning av bultskallar. 1961 satt det originalmonterat diagonaldäck, ofta med en bred vit däcksida. Denna bil har modernare radialdäck med smal vit sida, vilket gör den lite bättre att köra men inte lika spatiös i sin karaktär. Den har utrustats med Hardtop från fabrik och saknar sufflett. Mätarställning kan inte garanteras. Bilen har stått still och inte varit startad på några år. von Braun Sports Cars kommer därför se över och serva bilen så att den kan levereras nyservad och nybesiktigad till nästa ägare. Mest komplett presentation inklusive 37 högupplösta bilder finner du på vonBraun.com.
Ordered optionals on this vehicle
419 Auxillary Hardtop
685 4-speed Close-Ratio Manual Transmission
675 Positraction (all ratios)
Standard equipment
No data provided.
Technical Data
Engine version: | V8, 283 cui, (4638cc) Ramjet Fuel Injection | |
Power Output: | 235 KW | 320 PS |
Torque: | 235 NM | 350 lbft |
Length: | 4515 mm | 178" (in) |
Height: | 1330 mm | 52" (in) |
Width: | 1790 mm | 70" (in) |
Weight: | 1395 kg | 3075 lbs |
Wheelbase: | 2600 mm | 102" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 227 km/h | 141 mph |
Performance value (0-100km/h): | 6.7 sec. | |
Engine placement: | Front longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1961 | |
End of production: | 1961 |