1964 | 24 632 km | Skene - Sweden |
Vin: 330GT5631 |
Warranty: No warrany - sold as classic project or competition car. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Denna Ferrari 330 GT Serie 1 är ett fantastiskt "Barn Find". Strax efter att den kom till Sverige 1988 blev bilen ställd åt sidan. Den har därefter stått undangömd och bortglömd i ett garage. Bilens originalfärg är mörkblå "Bleu Notte" med rött läder "Rosso 3171". Den levererades 1964 till första ägaren i Italien. Den köptes av en amerikan från Hartford, Connecticut i USA och exporterades dit 1976. Under slutet av 70-talet såldes bilen till New York. Ägaren från New York bytte in bilen hos en handlare från Long Island. Bilen lackerades om till sin röda färg (Rosso Corsa) och i början av 80-talet såldes bilen vidare till en ny ägare i Mountin Brook i Alabama. Nu hade troligtvis också den röda gamla inredningen blivit utbytt mot en svart läderinredning. Mot slutet av 80-talet var det dags för ny kortare hemvist i St. Pertersburg i Florida innan den exporterades till Sverige 1988. I Sverige helrenoverades motorn med nya cylinderfoder, kolvar, kolvringar och lager. Den hamnade kort tid därpå i ett garage där den stått förvarad i närmare 30 år. Karossen förefaller vara i ett gott skick utan anmärkningsvärda rostskador. Eftersom bilen stått övertäckt med presenning och filtar i sitt garage så har blåsor bildats i lackeringen av kondens. Den behöver därför slipas plåtren och lackeras. Interiören är mycket fin, men ej i originalfärg. Bedömningen hos von Braun är att detta är ett gynnsamt renoveringsprojekt utan behov av större karossrenovering eller motorrenovering. Bilar som stått still under många år kräver däremot en översyn av det mesta innan de är tillbaka på vägen. Vill man ha bilen i ett fint utställningsskick krävs en övergripande demontering och montering efter att alla tätningar, packningar, vätskor, elkontakter och ytfinish setts över och återställts. von Braun Sports Cars kan leverera bilen i sitt nuvarande skick men också ombesörja en renovering för den som önskar och få den levererad i ett autentiskt nyskick. Mätarställningen är ej verifierad och osäker. Dokumentation kring motorrenovering finns. Historiken finns verifierad hos 330 GT Registry. Mest komplett presentation inklusive 43 högupplösta foton finner du på vonBraun.com
Ordered optionals on this vehicle
Borrani wire wheels with knock off.
Standard equipment
Disk brakes with dual circuit
Technical Data
Engine version: | V12, 3967cc, Carburator | |
Power Output: | 224 KW | 305 PS |
Torque: | 224 NM | 288 lbft |
Length: | 4780 mm | 188" (in) |
Height: | 1400 mm | 55" (in) |
Width: | 1560 mm | 61" (in) |
Weight: | 1442 kg | 3179 lbs |
Wheelbase: | 2647 mm | 104" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 245 km/h | 152 mph |
Performance value (0-100km/h): | 6.7 sec. | |
Engine placement: | Front longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | 52 | |
Weight Distribution (Rear): | 48 | |
Start of production: | 1964 | |
End of production: | 1964 |