1966 | Skene - Sweden | |
Vin: BT21-3 Engine MAE67194 |
Warranty: No warrany - sold as project or competition car. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Vi har härmed nöjet att erbjuda exklusiv racinghistoria. Den här bilen togs till Argentina hösten 1966 av Juan Manuel Fangio. Den blev körd i Temporada serien av Andrea Viannini. När tävlingsserien avslutades i mars 1967 blev denna BT21-3 returnerad till England där Sir Frank Williams såg till att den blev såld till Jan Heggov i Danmark. 1968 kördes bilen av Jean Johansson från Sverige och 1969 av Roger Hansen ifrån Norge. Bilen sägs aldrig ha varit utsatt för några skador. Mellan 1992-1995 blev bilen renoverad till nuvarande skick. Allt tyder på att Malcolm Sawyer var designer för denna bilen. Sawyer är känd för sin legendariska design av Jaguar E-type. Det var med en BT21 som Sir Jack Brabham vann Formel 2 VM 1966. Detta är exemplar nummer 3. Systerbilen som var nummer 4 blev körd av Derek Bell och det var med den bilen Derek Bell hade sitt stora genombrott. Detta är ett mycket välbevarat exemplar som varit marginellt kört sedan renovering av motor och växellåda mm. Bilen har en autentisk patina och går att starta med i olika historiska racingklasser, bl.a i England och på Monaco. Extra drev för alternativa utväxlingar samt avgassystem medföljer till bilen. FIA handlingar och dokumenterad historia.
Ordered optionals on this vehicle
No data provided.
Standard equipment
No data provided.
Technical Data
Engine version: | 4-cyl Cosworth, 1000cc | |
Power Output: | 90 KW | 122 PS |
Torque: | 90 NM | lbft |
Length: | 3800 mm | 150" (in) |
Height: | 718 mm | 28" (in) |
Width: | 1630 mm | 64" (in) |
Weight: | 422 kg | 930 lbs |
Wheelbase: | 2368 mm | 93" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 240 km/h | 149 mph |
Performance value (0-100km/h): | sec. | |
Engine placement: | Rear longitudal mid engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1965 | |
End of production: | 1967 |